Dit moet je eten om hoge bloedsuikerspiegels tegen te gaan
Algemeen

Dit moet je eten om hoge bloedsuikerspiegels tegen te gaan

Verhoogde bloedsuikerspiegels betekenen niet noodzakelijk dat iemand diabetes heeft, omdat het slechts een van de vele symptomen van de ziekte kan zijn. Toch is dit een serieuze waarschuwing die nooit genegeerd mag worden om extra complicaties te voorkomen. Daarom is de diagnose hyperglycemie in een vroeg stadium van groot belang om ernstigere problemen te voorkomen.
bloedsuikerspiegels

Dit zijn de meest voorkomende signalen van een hoge bloedsuikerspiegel:

  • Een wazig zicht
  • Constante vermoeidheid
  • Gewichtstoename
  • Jeukende en droge huid
  • Terugkerende infecties
  • Onlesbare dorst overdag
  • Frequente behoefte om te plassen, vooral tijdens de nacht
  • Langzame genezing van snijwonden en wonden
  • Maagpijn
  • Onverklaarbare honger
  • Constante droge mond
  • Zenuwproblemen
  • Concentratieproblemen
  • Impotentie

Als je deze symptomen vertoont is het raadzaam om je bloedsuikerspiegel eerst op een natuurlijke manier proberen te verlagen.

Diabetes is een complexe ziekte die miljoenen mensen over de hele wereld treft, dus het stabiliseren van hoge bloedsuikerspiegels zal extra complicaties voorkomen en vertragen.

Verschillende studies hebben aangetoond dat diëten met een lage GI, de bloedsuikerspiegel effectief verlaagt en het risico op diabetes type 2 verlagen.

De glycemische index (GI) is een soort schaal die voedingsmiddelen classificeert op basis van het niveau waarop ze de suikerniveaus in het bloed verhogen, of hun glykemische respons. Het varieert van 0 tot 100, en hoe hoger een voedsel op de schaal is, hoe meer het de bloedsuikerspiegel verhoogt. Aan de andere kant, hoe lager het is, hoe veiliger het is om het te consumeren.

Men moet alle voedingsmiddelen vermijden met een GI hoger dan 70, zoals geglazuurde donuts, wit brood, popcorn en rijstwafels.

Hier is een lijst van hoog-glycemische voedingsmiddelen waar je op moet letten wanneer je de bloedsuikerspiegel probeert te verlagen:
1. Suiker
2. Meel
3. Brood
4. Frisdrank
5. Rijst
6. Koekjes en crackers
7. Witte aardappelen
8. Sommige vruchten: bananen, druiven, kersen, watermeloen
9. Rozijnen
10. Veel ontbijtgranen, waaronder gepofte rijst en cornflakes

Dit zijn de voedingsmiddelen die het laagste scoren op de GI schaal:
1. Quinoa
2. Zoete aardappelen
3. Veel groenten, waaronder bladgroenten, asperges, bloemkool
4. Natuurlijke havermout
5. Yoghurt met minder vet
6. Sesamzaad, pinda’s, lijnzaad
7. Peulvruchten, waaronder linzen, kikkererwten
8. Ezechiel brood
9. Magere melk

Om de bloedsuikerspiegel te verlagen is het ook belangrijk dat je elke dag beweegt!

Bron

Wat vind jij? Reageer hieronder: