Gezondheid

8 waarschuwingssignalen van een te kort aan vitamine B12 die je NIET moet negeren!

vitamine D, b12 tekort, vitamine b12

Hoewel een tekort aan mineralen vaker voorkomt dan een tekort aan vitamines, lijdt een op vier volwassenen aan een tekort aan vitamine B12. Dit is je kans om te leren hoe je de verschillende symptomen van een vitamine B12-tekort kunt herkennen en hoe je er iets aan kunt doen!

Wat is vitamine B12?
De meesten van ons kennen vitamine B12 als de “energie vitamine” die ons in de namiddag door een moeilijk moment helpt. B12 wordt ook beschouwd als een wondervitamine om af te vallen.

Waarom heb je B12 nodig?
B12 dient vitale lichaamsfuncties, waaronder, maar niet limitatief:
– Adrenaline hormonen productie
– Goede bloedcirculatie
– Vorming van rode bloedcellen
– Goed werkend zenuwstelsel
– Goede spijsvertering
– IJzeropname
– Vet- en vezel metabolisme
– Bevordert groei en vorming van zenuwen
– Gezondheid van de vrouwelijke voortplanting
– Bevolkingsgroepen met een verhoogde kans op B12 tekort?

Sommige voedingsmiddelen bevatten hoge b12 gehaltes, maar dit is niet altijd voldoende om het B12 gehalte in je lichaam op peil te houden. Daarom is het belangrijk dat de volgende groepen mensen dagelijks een supplement B12 moeten innemen:
– Mensen over de 60 die minder maagzuur produceren.
– Mensen die aan auto-immuunziektes lijden.
– Veganisten of vegetariërs die geen dierlijke producten consumeren.
– Diabetici die Metformin nemen, een medicijn dat interfereert met de opname van B12.

b12 tekort, vitamine tekort

Symptomen van B12 tekort:
– Als je je ogen niet kunt openhouden, dan heb je wellicht te weinig zuurstof in je bloed om aan je energiebehoeften te voldoen.
– Als je een tintelende sensatie in je lichaam voelt. Dit zijn vaak voorkomende signalen die wijzen op zenuwbeschadiging te wijten aan een B12 tekort.
– Geheugenverlies, zeker als je nog jong bent en dit dus niet aan ouderdom gerelateerd kan zijn.
Duizeligheid kan eveneens wijzen op te weinig zuurstof in het bloed.
– Een gelige huid kan een symptoom zijn van degeneratie van rode bloedcellen, waardoor een geel pigment wordt afgescheiden.
– Je voelt je meer angstig dan normaal. Dit kan eveneens te wijten zijn aan een B12 tekort omdat B12 verantwoordelijk is voor de aanmaak van “gelukkige” hersenstoffen zoals serotonine en dopamine.
– Optische zenuwschade, zoals dubbel en wazig zicht.
– Oorzaken van B12 tekort

LEES OOK:  Door deze Japanse oefening verlies jij in een razendsnel tempo gewicht!

Een van de meest cruciale vitamines is B12. Wanneer je hier een tekort aan hebt kan dat ernstige gevolgen veroorzaken:
vitamine D, b12 tekort, vitamine b12

Een verminderde productie van maagzuur: Het blijkt dat B12 maagzuur nodig heeft om door het lichaam opgenomen te worden. Lachgas heeft de eigenschap om B12 reserves in je lichaam te vernietigen.

De H. pylori bacterie vernietigt maagcellen waardoor je lichaam evenmin nog B12 kan opnemen.

Koffiedrinkers die minstens 4 kopjes koffie per dag drinken, hebben 15% minder B-vitamines in hun lichaam dan mensen die helemaal geen koffie drinken.

Voedingsbronnen voor B12
Planten hebben geen metabolische noodzaak voor B12 en daarom produceren ze het ook niet. Je zult B12 dus alleen in dierlijke producten aantreffen. Enkele goede voorbeelden zijn:
– Zeevruchten: sardientjes, zalm, tonijn, garnalen en coquilles
– Vlees: rundsvlees, kip, lam en kalkoen
– Zuivel: koeienmelk, jonge en oude kaas, yoghurt
– Eieren: de dooier bevat alle vitaminen en mineralen
– Je kunt ook altijd kiezen voor een supplement B12, zeker wanneer je lichaam niet in staat is om het via voeding te absorberen.

B12 en meer
Vitamine B12 is een door water oplosbare vitamine die eenvoudig in dierlijke producten gevonden wordt. Helaas is niet iedereen in staat om deze vitamine op te nemen of te absorberen zoals het hoort. Om een goede gezondheid te bewaren, moet je de symptomen voor een B12 tekort goed in het oog houden en je regelmatig laten testen.

Vind je dit een handige tip? Vergeet hem dan niet te delenmet de rest van je vrienden.

Wat vind jij? Reageer hieronder: